Autoryzowany serwis samochodowy: jak uzyskać certyfikat na jego otwarcie?

Kategorie: 

Źródło: internet

Prowadzenie własnego serwisu samochodowego może wydawać się w dzisiejszych czasach bardzo atrakcyjnym pomysłem na biznes. Aspirujący przedsiębiorcy mają do wyboru otwarcie warsztatu autoryzowanego lub niezależnego. W naszym poradniku odpowiemy na pytanie, jakie są najważniejsze różnice pomiędzy tymi dwoma rozwiązaniami, i wyjaśnimy, jak uzyskać kluczowe certyfikaty dla serwisu.

Jak otworzyć własny serwis samochodowy?

W Polsce do otwarcia i prowadzenia warsztatu samochodowego nie są potrzebne żadne koncesje, certyfikaty czy inne specjalne pozwolenia. Teoretycznie na założenie takiego biznesu może zdecydować się nawet osoba bez właściwego doświadczenia i wykształcenia w kierunku mechaniki. Wystarczy jedynie zgromadzić niezbędny na start kapitał i zarejestrować działalność gospodarczą.

W tej pierwszej kwestii można wspomóc się rozmaitymi dofinansowaniami i pożyczkami, spośród których wiele przeznaczonych jest dla początkujących przedsiębiorców. Mowa zarówno o dotacjach unijnych i państwowych, jak i o ofertach firm komercyjnych czy wsparciu prywatnych sponsorów. Druga kwestia, czyli założenie firmy, nie powinna Ci natomiast przysporzyć żadnych problemów, ponieważ cały proces można przeprowadzić przez Internet. Jeśli zamierasz prowadzić swój warsztat samodzielnie, wystarczy Ci jednoosobowa działalność gospodarcza. Jeżeli chcesz zatrudniać pracowników, zastanów się raczej nad rejestracją spółki.

Nie zapominaj również o takich kwestiach jak nawiązanie współpracy z kontrahentami (np. dostawcami części zamiennych itp.). Prawdopodobnie potrzebne Ci będzie również biuro rachunkowe, które pomoże Ci z księgowością i rozliczeniami. Przygotuj więc biznesplan i zastanów się, jakie usługi chcesz świadczyć w swoim serwisie samochodowym. Innych rozwiązań będzie bowiem wymagała specjalizacja blacharsko-lakiernicza (np. konserwacja podwozia czy regeneracja reflektorów), a innych mechanika pojazdowa (np. regeneracja pomp wtryskowych czy wymiana sprzęgła).

Autoryzowany serwis samochodowy czy niezależny warsztat?

Planując prowadzenie własnego warsztatu, możesz zdecydować się na otwarcie autoryzowanej stacji serwisowej lub warsztatu niezależnego. Ta pierwsza forma wiąże się z koniecznością spełnienia wielu warunków gwarantujących uzyskanie oficjalnego patronatu wybranego producenta. Ta druga natomiast pozostawia Ci swobodę we wszelkich możliwych aspektach organizacyjnych i biznesowych. Nie oznacza też wcale niższej jakości usług.

Niezależne serwisy samochodowe także mogą się zresztą ubiegać o różne certyfikaty (m.in. TÜV Rheinland czy DEKRA Znak Jakości). Wydawane są one przez zewnętrzne instytucje i stanowią dla warsztatu poświadczenie:

  • spełniania wymogów prawnych,
  • przestrzegania przepisów BHP,
  • świadczenia usług na wysokim poziomie,
  • wykorzystywania profesjonalnego sprzętu,
  • dbałości o zaplecze, wyposażenie i personel.

To oczywiście tylko kilka przykładów, a dobór konkretnych kryteriów oceny serwisu zależy wyłącznie od instytucji, do której zgłosi się właściciel warsztatu. Zauważ, że posiadanie takiego certyfikatu zdecydowanie podnosi wiarygodność serwisu w oczach klientów.

Jak uzyskać autoryzację dla serwisu samochodowego?

Zdecydowanie trudniejsze niż uzyskanie niezależnych certyfikatów jest zdobycie autoryzacji dla serwisu samochodowego. W tym celu właściciel warsztatu musi spełnić szereg określonych standardów, narzucanych przez wybranego producenta. Zebrane bywają one często w dokumentach liczących po kilkaset stron i już na starcie wykluczają większość początkujących biznesów. Ich realizacja wymaga bowiem sporego kapitału i dbałości o najdrobniejsze szczegóły.

Nie sposób wymienić wszystkich warunków, jakie producenci nakładają na właścicieli serwisów, aspirujących do zdobycia autoryzacji. Jest ich po prostu zbyt dużo, a poza tym różnią się one w zależności od marki. Można jednak pokusić się o wyszczególnienie spośród nich kilku kluczowych kryteriów oceny:

  • wielkość działki, na której mieści się warsztat (musi obejmować nie tylko stację, ale też np. odpowiednią liczbę miejsc parkingowych),
  • wielkość serwisu (wymagana liczba stanowisk, myjnia czy ciągi komunikacyjne),
  • wykończenie wnętrza (np. wyposażenie, kolorystyka itd.),
  • oznakowanie zewnętrzne,
  • materiały reklamowe (m.in. cenniki czy broszury),
  • samochody zastępcze i ich oznakowanie,
  • strategia komunikacyjna (np. papier firmowy, stopki maili czy wizytówki).

Przykłady można oczywiście mnożyć. Obejmują one również nieraz takie aspekty jak sposób obsługi klientów, doświadczenie w prowadzeniu podobnego biznesu czy zabezpieczenie finansowe. Jak więc widzisz, uzyskanie autoryzacji dla serwisu samochodowego to poważne wyzwanie i duża inwestycja.

Otwarcie serwisu samochodowego – podsumowanie

Jeśli planujesz otwarcie swojego pierwszego serwisu samochodowego, nie musisz przejmować się kwestią autoryzacji. Z powodzeniem zaoferujesz swoim klientom usługi na wysokim poziomie, prowadząc zwykły niezależny warsztat. Jeżeli zależy Ci jednak na podkreśleniu jakości wykonywanych napraw i sprzedawanych części, zawsze możesz postarać się o certyfikaty zewnętrznych instytucji kontrolnych.

Zastanawiasz się, gdzie szukać klientów dla swojego serwisu samochodowego? Prowadzenie biznesu w dzisiejszych czasach bezwzględnie wymaga od przedsiębiorcy obecności w sieci. Nie inaczej jest w przypadku właścicieli warsztatów. To tam mogą oni dotrzeć do swojej grupy docelowej i poszerzyć grono klientów. Dobrym pomysłem wydaje się na przykład korzystanie z serwisów kojarzących wykonawców z kontrahentami – takich jak Fixly.

Ocena: 

Nie ma jeszcze ocen
Opublikował: admin
Portret użytkownika admin

Redaktor naczelny i założyciel portalu zmianynaziemi.pl a także innemedium.pl oraz wielu innych. Specjalizuje się w tematyce naukowej ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń dla świata. Zwolennik libertarianizmu co często wprost wynika z jego felietonów na tematy bieżące. Admina można również czytać na Twitterze   @lecterro


Komentarze

Portret użytkownika spokoluz

Podkreślenie jakości czyli

Podkreślenie jakości czyli certyfikaty - certyfikat to poporządkowanie się systemowi aby doić klientów zgodnie z certyfikatem i jeszcze trzeba za niego zapłacić.

Te z certyfikatami to trzeba omijać z daleka - dojarki.

Słowian dobrej woli jest więcej - Słowiański WIEC, Słowiański ZEW , Słowiańsk DUCH , Słowiańska KREW - na pohybę .......

Skomentuj