Jak rośliny bronią nas przed zanieczyszczeniami powietrza

Kategorie: 

Źródło: ZmianynaZiemi

W obliczu nieustannie rosnących zagrożeń związanych z zanieczyszczeniem powietrza, coraz większego znaczenia nabiera rola roślinności miejskiej w walce z tymi niebezpiecznymi zjawiskami. Najnowsze badania prowadzone przez naukowców z University of Georgia dostarczają przekonujących dowodów na skuteczność drzew i krzewów w redukcji szkodliwych substancji emitowanych przez transport.

 

 

Przeprowadzone w ciągu sześciu miesięcy pomiary wykazały, że tereny zielone wzdłuż autostrad potrafią skutecznie zmniejszyć stężenie kluczowych zanieczyszczeń. W porównaniu z podobnymi obszarami pozbawionymi roślinności, eksperci odnotowali aż 37-procentową redukcję sadzy oraz 7-procentowy spadek poziomu najdrobniejszych cząstek stałych. Te imponujące wyniki potwierdzają, że zieleń przydrożna stanowi istotne wsparcie w walce z negatywnym wpływem transportu na jakość powietrza.

 

Zdolność roślinności do ograniczania zanieczyszczeń powietrza opiera się na kilku kluczowych mechanizmach. Przede wszystkim, drzewa i krzewy tworzą rozległe powierzchnie, na których mogą osiadać i być zatrzymywane drobne cząstki zanieczyszczeń. Ponadto, rośliny pobierają część szkodliwych substancji bezpośrednio z atmosfery, włączając je w procesy fotosyntezy i transpiracji. Wreszcie, zieleń przydrożna stanowi swoistą barierę fizyczną, ograniczającą rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń.

 

Choć sama roślinność nie rozwiązuje problemu emisji zanieczyszczeń przez pojazdy mechaniczne, to może znacząco ograniczać skalę tego zjawiska. Zdaniem głównego autora badań, Robiego Greenwalda, kluczowe jest zatem intensyfikowanie działań na rzecz sadzenia większej liczby drzew wzdłuż dróg, gdyż przynoszą one korzyści wykraczające poza aspekty estetyczne.

 

Oczywiście, samo zwiększanie zieleni miejskiej nie wystarczy, by skutecznie poradzić sobie z wyzwaniami związanymi z zanieczyszczeniem powietrza pochodzącym z transportu. Konieczne jest wdrażanie kompleksowych rozwiązań, obejmujących różne obszary polityki miejskiej.

 

Jednym z kluczowych kierunków działań powinien być rozwój efektywnego i powszechnie dostępnego transportu publicznego. Zastąpienie indywidualnych pojazdów samochodowych ekologicznymi autobusami i tramwajami pozwoli znacząco ograniczyć emisję szkodliwych substancji. Równie ważne są inwestycje w infrastrukturę rowerową i pieszą, zachęcające mieszkańców do korzystania z tych przyjaznych środowisku form mobilności.

 

Ponadto, niezbędne są działania na rzecz ograniczania emisji zanieczyszczeń przez same pojazdy. Można to osiągnąć poprzez stymulowanie rozwoju i upowszechniania technologii niskoemisyjnych, a także wprowadzanie restrykcyjnych norm emisyjnych. Warto także rozważyć rozwiązania takie jak strefy czystego transportu, wyłączające z ruchu najstarsze i najbardziej zanieczyszczające samochody.

 

Kluczowe znaczenie ma również edukacja ekologiczna, uświadamiająca mieszkańcom wagę problemu zanieczyszczenia powietrza i zachęcająca do zmiany nawyków transportowych. Tylko kompleksowe podejście, łączące różnorodne działania, pozwoli skutecznie walczyć ze szkodliwymi efektami emisji z transportu.

 

Choć same drzewa i krzewy nie rozwiązują problemu zanieczyszczeń pochodzących z transportu, to stanowią niezwykle cenny element kompleksowej strategii poprawy jakości powietrza w miastach. Wyniki badań z University of Georgia dowodzą, że zieleń miejska może pochłaniać ponad jedną trzecią szkodliwych substancji emitowanych przez ruch drogowy.

 

Dlatego też zwiększanie powierzchni terenów zielonych, szczególnie wzdłuż tras komunikacyjnych, powinno być priorytetem władz miejskich. Oprócz oczywistych walorów estetycznych, drzewa i krzewy wnoszą istotny wkład w ochronę zdrowia mieszkańców, przyczyniając się do ograniczenia negatywnego wpływu transportu na środowisko. Warto zatem traktować roślinność miejską jako ważnego sojusznika w walce o czystsze powietrze.

 

Ocena: 

5
Średnio: 5 (1 vote)
Opublikował: admin
Portret użytkownika admin

Redaktor naczelny i założyciel portalu zmianynaziemi.pl a także innemedium.pl oraz wielu innych. Specjalizuje się w tematyce naukowej ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń dla świata. Zwolennik libertarianizmu co często wprost wynika z jego felietonów na tematy bieżące. Admina można również czytać na Twitterze   @lecterro


Komentarze

Portret użytkownika r.abin

"włączając je

"włączając je (zanieczyszczenia) w procesy fotosyntezy i transpiracji." I nie tylko produkty pojazdów, ale też pył asfaltowy - powodujący podraznienia (nieosłoniętych) nóg. O płucach - nie wspomnę. Ta trawa i (przydrożne) zboża - wzbogacone są w kadm*. i (o dziwo) - ołowiu nie stwierdzono. Czyli ołów - nie stanowił zagrożenia

*- Kolega badał to w ramach doktoratu

Skomentuj