Naukowcy łączą czas spędzany przed ekranem z opóźnieniami rozwojowymi u dzieci

Kategorie: 

Źródło: zmianynaziemi.pl

Przełomowe badanie przeprowadzone przez Uniwersytet Tohoku wspólnie z Wydziałem Medycznym Uniwersytetu Hamamatsu rzuca nowe światło na kwestię wpływu czasu spędzanego przed ekranem na rozwój dzieci w pierwszym roku życia. Opublikowane w prestiżowym czasopiśmie JAMA Pediatrics, badanie to stanowi istotny wkład w rosnącą debatę na temat roli, jaką technologia odgrywa w życiu najmłodszych.

Obejmując imponującą próbę 7097 par matka-dziecko, badanie wykorzystało szczegółowe kwestionariusze, aby ocenić poziom ekspozycji dzieci na różne urządzenia ekranowe, takie jak telewizory, gry wideo, tablety i smartfony. Wyjątkowość tego badania polega na równomiernym podziale uczestników na chłopców i dziewczęta oraz dokładnej analizie różnych ram czasowych ekspozycji na ekrany.

 

W wieku dwóch i czterech lat rozwój dzieci był oceniany w pięciu kluczowych obszarach: komunikacji, motoryce dużej i małej, rozwiązywaniu problemów oraz umiejętnościach osobistych i społecznych. Niniejsze badanie odróżnia się od wcześniejszych prac naukowych poprzez swoje skupienie na różnych aspektach rozwoju dziecka, dostarczając tym samym bardziej zróżnicowanej i szczegółowej oceny.

 

Jedno z kluczowych odkryć dotyczy zależności między czasem spędzanym przed ekranem w pierwszym roku życia a późniejszymi opóźnieniami w rozwoju. Badacze stwierdzili, że istnieje bezpośredni związek między długością czasu spędzanego przed ekranem a poziomem opóźnienia rozwojowego, co jest szczególnie zauważalne w wieku dwóch lat. W tym okresie dłuższa ekspozycja na ekrany wiązała się z opóźnieniami we wszystkich badanych obszarach, z wyjątkiem motoryki dużej. Jednakże, w wieku czterech lat, dłuższy czas spędzany przed ekranem był powiązany głównie z opóźnieniami w komunikacji i rozwiązywaniu problemów.

 

Taku Obara, epidemiolog z Uniwersytetu Tohoku i współautor badania, podkreśla potrzebę indywidualnego podejścia do każdego obszaru rozwoju dziecka w kontekście wpływu ekranów. Jego komentarz: „Różne poziomy opóźnienia rozwojowego w tych obszarach sugerują, że przyszłe dyskusje powinny uwzględniać te obszary osobno”, stanowi istotną wskazówkę dla przyszłych badań i praktyk edukacyjnych.

 

Wyniki tego badania pojawiają się w kluczowym momencie, biorąc pod uwagę, że według najnowszych danych Światowej Organizacji Zdrowia oraz Amerykańskiej Akademii Pediatrii, większość dzieci nie przestrzega wytycznych dotyczących czasu spędzanego przed ekranem. Zalecenia te mają na celu zapewnienie dzieciom odpowiedniej aktywności fizycznej oraz interakcji społecznych, które są kluczowe dla ich zdrowego rozwoju.

 

Badanie Uniwersytetu Tohoku i Szkoły Medycznej Uniwersytetu Hamamatsu wpisuje się w rosnący nurt badań podkreślających potencjalne ryzyka związane z nadmiernym użytkowaniem urządzeń ekranowych przez małe dzieci. W erze, gdzie technologia pełni coraz większą rolę w naszym codziennym życiu, ważne jest, aby rodzice i opiekunowie byli świadomi potencjalnych konsekwencji nadmiernego korzystania z ekranów przez dzieci i podejmowali świadome decyzje dotyczące ograniczenia tego czasu.

 

W konkluzji, badanie to podkreśla znaczenie świadomego podejścia do korzystania z technologii w kontekście rozwoju najmłodszych. Jako społeczeństwo musimy zwrócić uwagę na to, jak nasze nawyki związane z korzystaniem z urządzeń elektronicznych mogą wpływać na rozwój naszych dzieci, zwłaszcza w ich najwcześniejszych latach życia. To badanie stanowi ważny krok w kierunku głębszego zrozumienia tej problematyki i może stanowić punkt wyjścia do dalszych badań oraz zmian w edukacji i opiece nad dziećmi.

Ocena: 

3
Średnio: 3 (1 vote)
Opublikował: admin
Portret użytkownika admin

Redaktor naczelny i założyciel portalu zmianynaziemi.pl a także innemedium.pl oraz wielu innych. Specjalizuje się w tematyce naukowej ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń dla świata. Zwolennik libertarianizmu co często wprost wynika z jego felietonów na tematy bieżące. Admina można również czytać na Twitterze   @lecterro


Komentarze

Portret użytkownika wiktor wektor

Inteligencja człowieka i

Inteligencja człowieka i zwierząt zależy (oprócz genetyki) w dużej mierze od wymagań stawianych mu przez środowisko. Im więcej drobnych problemów do rozwiązania ma przed sobą człowiek czy zwierzę tym większą wykształca zdolność do pokonywania tych przeciwności czyli ksztaltuje inteligencję na wszystkich jej poziomach (interpersonalna społeczna i intuicyjna, matematyczno/logiczna, słuchowa, przestrzenna i jezykowa). 

Podanie wszystkiego "na tacy" czyli właśnie korzystanie z elektroniki użytkowej zbyt wcześnie tłumi rozwój wyobraźni (obraz na ekranie) i zdolności rozumowania (gotowe schematy w internecie) bo dziecko nie musi się wysilać, wszystko dostaje gotowe. Co więcej taki ludzik nie gromadzi też wiedzy bo ma interenet w którym wszystko jest na zawołanie - po co ma więc coś pamiętać ? I potem mamy studentów, którzy nie mają elementarnej wiedzy i zdolności logicznego rozumowania ni wyobraźni. A tą trzeba było wykształcić by bawić się tym co było pod ręką i umieć zrobic coś z niczego, lub coś naprawić. Doskonale pokazuje to ten filmik:

https://www.youtube.com/shorts/KzvO22Qkbo4

Skomentuj