Kategorie:
Rewolucyjny frachtowiec wyposażony w wysokie „żagle skrzydłowe” wyruszył w swój dziewiczy rejs, wyznaczając potencjalny przełom w transporcie oceanicznym napędzanym wiatrem. Pyxis Ocean, czarterowany przez firmę żeglugową Cargill, popłynie z Chin do Brazylii, aby przetestować skuteczność i wydajność dwóch sztywnych „skrzydeł wiatru”. Te masywne żagle o wysokości około 55 metrów są wykonane z tego samego materiału co turbiny wiatrowe i mogą obniżyć emisję gazów cieplarnianych w całym okresie eksploatacji statku o 30 procent.
Jak zapowiedziano wiatraki Pyxis Ocean zaprojektowano tak, aby oszczędzać 1,5 tony paliwa dziennie na skrzydło21 sierpnia. W połączeniu z alternatywnymi źródłami paliw liczba ta może znacznie wzrosnąć. Przez cały sześciotygodniowy rejs statku żagle będą ściśle monitorowane, aby mieć pewność, że technologia zostanie wdrożona we flocie firmy Cargill i w całej branży żeglugowej. Zdaniem jednego z uczestników projektu, statek wyposażony w cztery WindWingi może dziennie zaoszczędzić aż do 20 ton emisji CO2.
John Cooper, dyrektor generalny partnera projektu, firmy BAR Technologies, podkreślił potencjał energii wiatrowej jako źródła paliwa praktycznie bez kosztów i emisji. Wyjaśnił, że ograniczenie emisji i zwiększenie kosztów eksploatacji statków poprzez wykorzystanie energii wiatrowej może prowadzić do znacznego wzrostu wydajności.
Ponadto energia wiatrowa jest zasobem odnawialnym i przewidywalnym, co czyni ją atrakcyjną dla branży, która odpowiada za około 2-3% światowej emisji CO2, co odpowiada około 837 milionom ton rocznie. Obecnie mniej niż 100 statków towarowych korzysta z technologii energetyki wiatrowej, co stanowi niewielki ułamek spośród ponad 110 000 statków działających na całym świecie. Sukces projektu Pyxis Ocean może doprowadzić do szerszego zastosowania ekologicznych modernizacji na istniejących statkach i instalacji systemów elektrowni wiatrowych na nowych statkach.
Podobne projekty energetyki wiatrowej są już realizowane w przemyśle morskim. Szwedzka firma Oceanbird buduje żagle o wysokości 40 metrów i wadze 200 ton, aby zmodernizować 14-letni samochodowiec Wallenius Tirranna. Według Offshore Energy każdy żagiel statku Oceanbird może zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych o 10%, co pozwala zaoszczędzić około 675 000 litrów oleju napędowego rocznie.
Jan Bieleman, prezes działu żeglugowego firmy Cargill, przyznał, że dekarbonizacja przemysłu morskiego to trudna, ale ekscytująca podróż. Budowa statków napędzanych energią wiatrową to obiecujące rozwiązanie umożliwiające redukcję emisji i zmierzanie w stronę bardziej ekologicznej przyszłości przemysłu morskiego.
Ocena:
Opublikował:
admin
Redaktor naczelny i założyciel portalu zmianynaziemi.pl a także innemedium.pl oraz wielu innych. Specjalizuje się w tematyce naukowej ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń dla świata. Zwolennik libertarianizmu co często wprost wynika z jego felietonów na tematy bieżące. Admina można również czytać na Twitterze @lecterro |
Komentarze
Skomentuj