Zapowiedziano rozwój zmiennokształtnego silnika hipersonicznego

Kategorie: 

Źródło: Kadr z Youtube

W obliczu ciągłych poszukiwań technologicznych umożliwiających przekroczenie barier prędkości, Laboratorium Badawcze Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych (NRL) postanowiło wesprzeć przełomowy projekt dotyczący hipersonicznych technologii napędowych. Centralnym celem przedsięwzięcia jest stworzenie silnika hipersonicznego, który mógłby dostosowywać swój kształt podczas lotu, zoptymalizować moc, ciąg oraz wydajność. Ten innowacyjny pomysł, wcześniej stosowany w kontekście konstrukcji lotniczych, jest obecnie analizowany przez naukowców z University of Central Florida.

 

 

Prędkości w zakresie hipersonicznym stanowią duże wyzwanie z perspektywy aerodynamiki. Te ekstremalne warunki sprawiają, że konieczne jest poszukiwanie zaawansowanych metod radzenia sobie z oporem i ciepłem generowanym podczas lotu. Tradycyjne mechanizmy sterujące, takie jak przegubowe lotki czy klapy, nie sprawdzają się w tych warunkach, skutkując nadmiernym oporem i cieplnym obciążeniem, co negatywnie wpływa na osiągi statków powietrznych.

 

W odpowiedzi na te wyzwania, w 2019 roku NRL podjęło się badania nad możliwością zmiany kształtu statku powietrznego w trakcie lotu. Metoda ta opiera się na tworzeniu gładkich i jednolitych powierzchni sterujących. Podążając za tą ideą, profesor Karim Ahmed wraz z jego zespołem z Uniwersytetu Centralnej Florydy rozszerzyli ten koncept na wewnętrzne elementy silników odrzutowych.

 

Przy wsparciu finansowym NRL, w kwocie 450 000 dolarów, zespół profesora Ahmeda skupia się na potencjalnych korzyściach płynących z adaptacyjnych powierzchni, które kierują przepływem powietrza w hipersonicznych środowiskach spalania silnika odrzutowego. Naukowcy opracowali już model aerotermodynamiczny takiego silnika i są w fazie przeprowadzania testów.

 

Nowatorski silnik hipersoniczny, którego rozwój nadzoruje grupa Ahmeda, różni się od tradycyjnych, statycznych konstrukcji. Jego adaptacyjność pozwala na optymalizację mocy, ciągu i zasięgu lotu w odpowiedzi na zmieniające się warunki. To pionierskie podejście do technologii napędów hipersonicznych.

 

Profesor Ahmed podkreśla unikalność swojego projektu: „Podczas gdy większość silników hipersonicznych ma sztywną konstrukcję, nasi badania skupiają się na dostosowywaniu jej do warunków lotu. Dzięki temu można automatycznie optymalizować powierzchnie, co przekłada się na lepsze osiągi silnika”.

 

Od lat technologia hipersoniczna jest kluczowym obszarem w międzynarodowym wyścigu zbrojeń. Zdolność poruszania się z taką prędkością daje ogromną przewagę w dziedzinie taktyki bojowej. Jednak aerodynamika w tych warunkach to trudne wyzwanie, które potrzebuje innowacyjnych rozwiązań. Przez lata inżynierowie wykorzystywali ideę zmieniających się kształtów, by poprawić osiągi różnych maszyn. Teraz, profesor Ahmed zamierza wykorzystać ten koncept, by odmienić technologie napędów hipersonicznych.

 

Wreszcie, prace nad adaptacyjnym silnikiem hipersonicznym, finansowane przez NRL, stanowią istotny postęp w technologii hipersonicznej. Dzięki adaptacyjnym powierzchniom w silnikach odrzutowych naukowcy dążą do osiągnięcia maksymalnej mocy, ciągu i wydajności. Wprowadzenie tych innowacji przez zespół profesora Ahmeda ma potencjał, by odmienić krajobraz technologii hipersonicznych i przyspieszyć wyścig zbrojeń w dziedzinie wysokich prędkości.

Ocena: 

3
Średnio: 3 (2 votes)
Opublikował: admin
Portret użytkownika admin

Redaktor naczelny i założyciel portalu zmianynaziemi.pl a także innemedium.pl oraz wielu innych. Specjalizuje się w tematyce naukowej ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń dla świata. Zwolennik libertarianizmu co często wprost wynika z jego felietonów na tematy bieżące. Admina można również czytać na Twitterze   @lecterro


Komentarze

Portret użytkownika ARTUR

A wszystko zaczęło się od

A wszystko zaczęło się od nagrania rozmowy niemieckich pilotów wracających z bombardowania nad Rosją . Hans: Patrz , goni nas Kukurużnik . Helmut : No coś ty , jest za wolny Smile .Hans : Helmut !!! On nas dogoni , właśnie zmienia geometrię skrzydeł ! 

Portret użytkownika Cojestgrane

Jojku on je jest

Jojku on je jest zmiennokształtny tylko zmienny wy chyba nie wiecie co to znaczy zmiennokształtny. Np jak silnik zmieni się w koło a koło w kadłub a kadłub w lusterko a lusterko w  szybę itp.

Skomentuj