Czy piloci AI to przyszłość podróży lotniczych?

Kategorie: 

Źródło: ZmianynaZiemi

W dynamicznie rozwijającym się sektorze lotniczym pierwszorzędne znaczenie ma zapewnienie bezpieczeństwa pasażerów oraz załogi. Postęp technologiczny prowadzi do ciągłych innowacji, które pomagają w zaspokojeniu tego fundamentalnego wymogu. Naukowcy z Laboratorium Informatyki i Sztucznej Inteligencji (CSAIL) przy Massachusetts Institute of Technology (MIT) opracowali nowatorski system Air-Guardian, łączący ludzką intuicję z precyzją maszynową, kierując się ku stworzeniu bardziej symbiotycznego związku pomiędzy pilotem a statkiem powietrznym.

 

Jednym z kamieni węgielnych systemu Air-Guardian jest zdolność do zrozumienia uwagi. System wykorzystuje zaawansowaną technologię śledzenia ruchów oka oraz mapowanie zasolenia układu nerwowego, umożliwiając dokładne określenie punktu skupienia uwagi. Takie wskazówki wizualne eksponują kluczowe obszary obrazu, ułatwiając pilotom zrozumienie i dekodowanie złożonych algorytmów. W kontrast do tradycyjnych systemów autopilota, które reagują jedynie w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa, Air-Guardian jest w stanie wykryć wczesne oznaki potencjalnych zagrożeń, opierając się na tych wskaźnikach uwagi.

 

Choć system Air-Guardian został pierwotnie zaprojektowany z myślą o sektorze lotniczym, jego potencjał wykracza znacznie poza ten obszar. Opracowane mechanizmy współkontroli mogą znaleźć zastosowanie w różnych dziedzinach, takich jak przemysł motoryzacyjny, bezzałogowe statki powietrzne czy szeroki spektrum robotyki. Ta innowacyjna technologia stanowi preludium przyszłości, w której partnerstwo człowiek-maszyna przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa i wydajności we wszystkich sektorach.

 

Air-Guardian wyróżnia się zdolnością do adaptacji, pozwalając na dostosowanie systemu do specyficznych wymagań każdej sytuacji, co prowadzi do zrównoważonej współpracy między człowiekiem a maszyną. Doktorant MIT CSAIL, Lianghao Yin, zaznacza, że „warstwa współpracy oraz cały kompleksowy proces można przeszkolić. Specjalnie wybraliśmy model przyczynowej sieci neuronowej o ciągłym pogłębianiu, ze względu na jego dynamiczne właściwości w mapowaniu uwagi”. Dzięki tej adaptacji, sztuczna inteligencja nie zastępuje ludzkiego myślenia, ale go uzupełnia, tworząc podstawę dla bezpieczniejszej i wydajniejszej współpracy.

 

W celu oceny skuteczności Air-Guardian, przeprowadzono testy terenowe, podczas których zarówno pilot, jak i system dokonywali analizy na podstawie tych samych obrazów wejściowych. Efektywność systemu oceniano, mierząc skumulowane nagrody zdobyte podczas lotu oraz zdolność do efektywniejszego przemieszczania się do docelowego punktu orientacyjnego. Wyniki były obiecujące – system znacząco zredukował poziom ryzyka lotów i zwiększył skuteczność osiągania celów nawigacyjnych.

 

Ramin Hasani, pracownik naukowy w MIT CSAIL i twórca koncepcji płynnych sieci neuronowych, podkreśla innowacyjne podejście skoncentrowane na człowieku do wykorzystania sztucznej inteligencji w lotnictwie, mówiąc: „Wykorzystanie płynnych sieci neuronowych dostarcza dynamicznego, adaptacyjnego podejścia, które zapewnia, że sztuczna inteligencja nie tylko zastąpi ludzki osąd, ale go uzupełni, prowadząc do poprawy bezpieczeństwa i współpracy w przestrzeni powietrznej”. Ten pogląd podkreśla wagę utrzymania harmonijnego partnerstwa między ludźmi a maszynami w celu osiągnięcia optymalnego poziomu bezpieczeństwa w lotnictwie.

Air-Guardian stanowi znaczący postęp w dziedzinie bezpieczeństwa lotnictwa. Integracja ludzkiej intuicji z precyzją maszyny ma potencjał zrewolucjonizować sposób interakcji pilotów z samolotem. Dzięki zdolności rozumienia uwagi i dostosowywania się do różnorodnych sytuacji, Air-Guardian otwiera drogę do bardziej zrównoważonego partnerstwa między człowiekiem a maszyną. Wraz z rozwojem technologii, Air-Guardian ustanawia precedens dla przyszłości bezpieczeństwa lotnictwa, w której współpraca człowiek-maszyna stanowi klucz do poprawy bezpieczeństwa i wydajności.

Ocena: 

Nie ma jeszcze ocen
Opublikował: admin
Portret użytkownika admin

Redaktor naczelny i założyciel portalu zmianynaziemi.pl a także innemedium.pl oraz wielu innych. Specjalizuje się w tematyce naukowej ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń dla świata. Zwolennik libertarianizmu co często wprost wynika z jego felietonów na tematy bieżące. Admina można również czytać na Twitterze   @lecterro


Komentarze

Portret użytkownika Lucek Wąchozlewski

Samolotami zawsze powinni

Samolotami zawsze powinni kierować piloci i najlepiej tacy co potrafią latać szybowcami. Powinni cały czas szlifować swoje rzemiosło i powinno być jak najmniej automatyki, albo powinna ona służyć wyłacznie podczas najdłuższych faz lotu na wysokości przelotowej. Najniebezpieczniejsze fazy lotu, czyli start i lądowanie powinno być zawsze wykonywane ręcznie przez pilotów i tylko w przypadku np. bardzo trudnych warunków, słabej widoczności lub braku widoczniści, piloci powinni korzystać z technik komputerowych itp. Nigdy nie wsiądę do samolotu kierowanego przez tzw. sztuczną inteligencję albo inne roboty - i bez pilotów ludzi.

Lucek Wąchozlewski

Skomentuj