Kategorie:
Zarządzanie różnorodnością w miejscu pracy - to jeden z kluczowych trendów w działalności współczesnych działów HR. Niektórzy odbierają ten element działalności managerów jedynie jako sposób na wypełnienie „niby sensownymi” działaniami pojawiających się w pracy okienek. Jednak liczne badania zrealizowane w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej wskazują, że organizacje, które koncentrują się na tworzeniu różnorodnego środowiska pracy, osiągają lepsze wyniki biznesowe i mają większą skłonność do innowacji. Na przykład według raportu firmy McKinsey z 2020 roku, zróżnicowane zespoły mają większe szanse na osiągnięcie wyników finansowych przekraczających medianę w branży, a badania Harvard Business Review z 2018 roku wykazały, że zróżnicowane zespoły osiągają lepsze wyniki w zakresie rozwiązywania problemów, innowacji i kreatywności.
Jeśli również zastanawiasz się nad wdrażaniem elementu zarządzania różnorodnością w Twojej organizacji, na pewno poszukujesz także skutecznych narzędzi do realizacji takiego zadania. Jednym z nich może się stać grywalizacja, o której porozmawiamy w niniejszym artykule.
Grywalizacja procesu rekrutacji: o co tutaj chodzi?
Grywalizacja rekrutacji to proces wdrażania elementów gier w rekrutację. Może dotyczyć zarówno procesu doboru kandydatów, jak i działalności rekruterów.
Grywalizacja jako element poszukiwania nowych pracowników
Elementy grywalizacji mogą obejmować różne zadania, quizy, symulacje i wiele innych form interakcji z kandydatami. Dzięki temu, firma może przetestować ich nie tylko pod kątem posiadanych kwalifikacji i doświadczenia, ale także umiejętności i podejścia do rozwiązywania problemów. Grywalizacja także dobrze się sprawdza, jeśli chodzi o zatrzymanie doświadczonych pracowników w firmie: wprowadzenie programów lojalnościowych pozwala zmniejszyć płynność kadr. W wielu firmach wskaźnik retention rate (czyli wskaźnik zatrzymania pracowników) znacznie się podwyższa od razu po wprowadzeniu elementów grywalizacji. Co więcej, jak świadczą wyniki badania zrealizowanego przez firmę TalentLMS, specjalizującą się w organizacji i prowadzeniu szkoleń online, ponad 80% pracowników uważa, że grywalizacja poprawia ich zaangażowanie w pracę, a ponad 60% twierdzi, że po wprowadzeniu elementów grywalizacyjnych czuje się bardziej zmotywowanych do wykonywania swoich obowiązków. Z kolei raport sporządzony w 2018 r. przez firmę Gartner wskazuje, że grywalizacja jest jednym z narzędzi, które można wykorzystać w celu zwiększenia zaangażowania pracowników i poprawy ich wyników. Raport ten potwierdza także, że grywalizacja może pomóc w budowaniu pozytywnej kultury organizacyjnej, co z kolei może wpłynąć na zatrzymanie pracowników.
Grywalizacja jako element usprawniający pracę działu HR
Grywalizacja to także narzędzie umożliwiające zmotywowanie i zaangażowanie pracowników działu HR w realizację celów strategicznych organizacji i podniesienie wydajności jej działania. Elementy grywalizacji mogą być połączone z automatyzacją działalności rekruterów, jak w przypadku rozwiązań oferowanych na cleverstaff.net. Wirtualne gry mogą pomóc rekruterom w opanowaniu możliwości znalezienia i selekcji kandydatów, a wprowadzenie do organizacyjnej rutyny takich elementów, jak: punkty, odznaki i rankingi umożliwi zachęcenie pracowników do regularnego uczestniczenia w szkoleniach i zmotywuje ich do zdobywania nowych umiejętności.
Jak grywalizacja pomaga w zwiększeniu różnorodności?
Jednym ze skutecznych narzędzi rekrutacyjnych, obejmujących elementy grywalizacji, a jednocześnie przyczyniających się do zwiększenia różnorodności zespołu, jest wykorzystanie różnego rodzaju symulacji, kiedy to kandydatom daje się zadania dotyczące rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji w kontekście realistycznych sytuacji, z którymi będą mieli do czynienia w pracy. W ten sposób można ocenić umiejętności kandydatów, a jednocześnie poznać ich podejście do pracy i styl pracy, co jest kluczowe dla zespołu z różnorodnymi perspektywami i doświadczeniami.
Grywalizacja jest też ogromnie pomocna w tej sytuacji, kiedy przed rekruterem postawione zostaje zadanie zwiększenia różnorodności zespołu poprzez eliminację uprzedzeń i błędnych założeń dotyczących kandydatów. Uprzedzenia związane z pochodzeniem, płcią lub innymi indywidualnymi cechami pracowników są niestety nadal obecne zarówno w dużych korporacjach, jak i małych firmach. Grywalizacja oparta na treści (w przeciwieństwie do strukturalnej, przewidującej wprowadzenie w życie organizacyjne elementów wyścigów) szczególnie dobrze sprawdza się, jeśli chcemy rozwiązać ten problem. Gry integracyjne i fabularne są tym, co powinno się znaleźć w arsenale każdego nowoczesnego rekrutera.
Innym sposobem na zwiększenie różnorodności w miejscu pracy poprzez grywalizację rekrutacji jest wykorzystanie różnych kanałów komunikacji i reklamowania wakatów. Social media, fora dyskusyjne lub strony internetowe umożliwiają przesyłanie komunikatów o poszukiwanych specjalistach nie tylko w postaci bezpośredniego ogłoszenia, ale też na przykład zaszyfrowanego tekstu. W ten sposób można dotrzeć do maksymalnie szerokiego grona odbiorców, różniących się wiekiem, płcią, doświadczeniem i podejściem do pracy, a następnie wybrać spośród nich takich, którzy po dołączeniu do zespołu maksymalnie zwiększą jego różnorodność.
Jeśli w Twojej firmie nie są jeszcze wdrożone elementy grywalizacji, a jednocześnie zależy Ci na jej maksymalnej różnorodności, zdecydowanie zachęcamy do rozważenia jej włączania w proces rekrutacyjny i działalność działu HR już w najbliższej przyszłości.
Ocena:
Opublikował:
admin
Redaktor naczelny i założyciel portalu zmianynaziemi.pl a także innemedium.pl oraz wielu innych. Specjalizuje się w tematyce naukowej ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń dla świata. Zwolennik libertarianizmu co często wprost wynika z jego felietonów na tematy bieżące. Admina można również czytać na Twitterze @lecterro |