Kategorie:
W dziedzinie globalnej logistyki, fracht lotniczy zyskał reputację jako najbardziej efektywny i szybki sposób przewozu towarów, lecz niosący ze sobą wysokie koszty. Jednakże pojawienie się inicjatywy Droneliner, prezentującej zupełnie nowe podejście do lotniczego transportu ładunku, może zasygnalizować punkt zwrotny w tej branży.
Współczesne samoloty towarowe, podobnie jak ich pasażerskie odpowiedniki, zazwyczaj cechują się cylindrycznym korpusem z wklęsłymi ścianami wewnętrznymi. Takie podejście do konstrukcji prowadzi do znaczącej utraty użytecznej przestrzeni ładunkowej, gdy przewożone są standardowe, prostokątne jednostki ładunkowe. W dodatku, układ przestrzenny musi również uwzględniać miejsce dla kokpitu oraz obsługi.
Brytyjski start-up, Droneliner, proponuje zdecydowane przełamanie tego standardu. Wprowadzają koncept samolotu o prostokątnym kształcie kadłuba, zoptymalizowanego do przewozu typowych kontenerów intermodalnych. Kluczową innowacją jest tu możliwość ładowania i rozładowywania przez przednie oraz tylne rampy, co znacząco przyspiesza te procesy. Eliminacja kokpitu i załogi zapewnia dodatkowe miejsce na ładunek i znacząco zwiększa efektywność całego samolotu.
Kwestia napędu również została przemyślana na nowo. Droneliner wykorzystuje silniki turbowentylatorowe zdolne do działania na różnorodnych źródłach energii, począwszy od biopaliw, a na wodorze kończąc. Hybrydowy układ napędowy umożliwia wykorzystanie energii elektrycznej podczas kołowania, startu i lądowania, co skutkuje redukcją zużycia paliwa.
Droneliner ma zostać wprowadzony w dwóch głównych wersjach. Model DL200 o pojedynczym silniku będzie zdolny przewieźć 36 do 40 kontenerów dwupoziomowo, przy maksymalnym ładunku 200 ton. Model DL350 z dwoma silnikami zaś przewidziany jest do transportu od 70 do 80 kontenerów w układzie trzypoziomowym, o maksymalnym ładunku sięgającym 350 ton. Oba modele charakteryzują się zasięgiem 6500 mil morskich.
Choć produkt jest jeszcze w fazie rozwoju, założenia firmy zakładają, że potencjalne oszczędności w kosztach lotów mogą sięgnąć 70%. Ta redukcja kosztów, połączona z ekonomicznym wykorzystaniem paliwa oraz zmniejszoną emisją CO2, sprawiają, że Droneliner przyciąga uwagę ekspertów branży lotniczej.
Dronliner odpowiada na wiele problemów tradycyjnego lotniczego transportu towarowego. Jego funkcjonalna konstrukcja i zdalne sterowanie mogą przynieść znaczącą poprawę w funkcjonowaniu całej branży.
Inicjatywa Droneliner, z założenia skierowana na przyszłość i odpowiadająca na rosnące potrzeby rynku, z pewnością będzie przedmiotem zainteresowania dla wielu firm logistycznych oraz przewoźników. Osoby i organizacje zainteresowane tą innowacją mogą uzyskać więcej informacji, kontaktując się z przedsiębiorstwem przez jego oficjalną stronę internetową.
Ocena:
Opublikował:
admin
Redaktor naczelny i założyciel portalu zmianynaziemi.pl a także innemedium.pl oraz wielu innych. Specjalizuje się w tematyce naukowej ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń dla świata. Zwolennik libertarianizmu co często wprost wynika z jego felietonów na tematy bieżące. Admina można również czytać na Twitterze @lecterro |
Komentarze
„Dopóki nie staną się świadomi, nigdy się nie zbuntują, a dopóki się nie zbuntują, nie mogą stać się świadomi”.
-George Orwell, 1984
DIVI LESCHI GENUS AMO
DIVI LESCHI GENUS AMO
Skomentuj