NASA i amerykańska armia testują taksówki powietrzne pionowego startu

Kategorie: 

Źródło: Joby Aviation

W dobie przyspieszonego rozwoju technologicznego, idee, które jeszcze kilka lat temu były zarezerwowane dla literatury science fiction, stopniowo stają się realną wizją przyszłości transportu powietrznego. Pod egidą innowacji, NASA w sojuszu z Siłami Powietrznymi Stanów Zjednoczonych oraz firmą Joby Aviation zainicjowały ambitny projekt, mający na celu przetestowanie elektrycznej taksówki powietrznej zdolnej do pionowego startu i lądowania (eVTOL). Partnerstwo to stanowi fundament badawczy, który ma potencjał zrewolucjonizować zarówno cywilne, jak i wojskowe aspekty podróżowania powietrznego, podnosząc je na wyższy poziom funkcjonalności i ekologicznej odpowiedzialności.

 

Firma Joby Aviation, będąca jednym z pionierów w dziedzinie elektrycznego transportu powietrznego, podjęła się dostarczenia jednego z swoich statków powietrznych eVTOL Siłom Powietrznym Stanów Zjednoczonych, w ramach finansowania uzyskanego poprzez program AFWERX Agility Prime. W ramach tej współpracy, NASA wraz z AFWERX planują zbadanie integracji tego innowacyjnego pojazdu z krajową przestrzenią powietrzną, dając punkt wyjścia do dogłębnych analiz i ocen jego funkcjonalności.

 

Parimal Kopardekar, menedżer ds. integracji misji w ramach projektu NASA Advanced Air Mobility (AAM), podkreśla znaczenie tej współpracy, uznając ją za spójnik najlepszych talentów i najnowszych zasobów, mający na celu przyspieszenie postępu w branży lotniczej. Inicjatywa ta stanowi nie tylko platformę badawczą, ale także przestrzeń dla wymiany wiedzy i doświadczenia między naukowcami i inżynierami z różnych dziedzin.

 

Rozpoczynając od 2024 roku, eksperci i badacze NASA rozpoczną intensywne testowanie samolotu Joby, skoncentrowane na kontroli ruchu lotniczego, procedurach lotu oraz infrastrukturze naziemnej. Zostaną wykorzystane zaawansowane zasoby NASA, w tym przenośne laboratorium badawcze NASA Mobile Operating Facility, stanowiące kołowe centrum dowodzenia dla badań terenowych.

 

Projekt AAM NASA odegrał kluczową rolę w ukształtowaniu ram współpracy, kładąc podwaliny pod rozwój przyszłych systemów transportu powietrznego. Opracowywanie technologii, które mogą zasilić rozwój branży taksówek powietrznych i dronów, jest priorytetem, a wyniki tych badań zostaną przekazane Federalnej Administracji Lotniczej (FAA) w celu opracowania nowych regulacji.

 

Taksówki powietrzne eVTOL i drony mają potencjał zrewolucjonizowania wielu sektorów przemysłu, oferując rozwiązania w zakresie reagowania w sytuacjach kryzysowych, gaszenia pożarów czy dostaw medycznych. Pojazdy te mogą znacząco poprawić łączność i dostępność w różnych społecznościach. Badania przeprowadzone z użyciem samolotu eVTOL firmy Joby stanowią cenny wkład w gromadzenie wiedzy, która w dalszej perspektywie może przynieść korzyści zarówno przemysłowi, jak i FAA.

 

Współpraca ta ma swoje korzenie w wcześniejszych osiągnięciach NASA i Joby Aviation, które skupiały się na badaniu hałasu samolotów w ramach umowy o współpracy w dziedzinie przestrzeni kosmicznej. Seria symulowanych i rzeczywistych testów w locie dała solidne podstawy do dalszych badań.

 

Integracja taksówek powietrznych eVTOL w naszym niebie otwiera ekscytujące perspektywy o ogromnym potencjale. Wspólne starania NASA, Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych i Joby Aviation stanowią znaczący krok naprzód w kierunku redefinicji przyszłości transportu powietrznego, ukazując kierunek, w którym może zmierzać ekologiczna i funkcjonalna ewolucja lotnictwa w nadchodzących dekadach.

Ocena: 

4
Średnio: 4 (1 vote)
Opublikował: admin
Portret użytkownika admin

Redaktor naczelny i założyciel portalu zmianynaziemi.pl a także innemedium.pl oraz wielu innych. Specjalizuje się w tematyce naukowej ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń dla świata. Zwolennik libertarianizmu co często wprost wynika z jego felietonów na tematy bieżące. Admina można również czytać na Twitterze   @lecterro


Komentarze

Portret użytkownika wiktor wektor

A ja tu widzę zwykły

A ja tu widzę zwykły śmigłowiec/helikopter który zamiast jednego dużego wirnika ma ich sześć. Czyli całość kosztuje też duzo więcej bo oprócz śmigieł mnoży się też napęd.

Portret użytkownika emel

Wydaje mi się, że taki rodzaj

Wydaje mi się, że taki rodzaj napędu jest znacznie praktyczniejszy. Zwykły śmigłowiec jest z natury bardzo niestabilny i stąd trudny do sterowania. Natomiast cztery lub sześć wirników wydają sie sprzyjać stabilności, a co za tym idzie, łatwości sterowania (nawet jeśli jest to robione przez oprogramowanie) i i bezpieczeństwu. Zwykłe komercyjne drony również mają wiele wirników zamiast jednego głównego z jakiegoś powodu.

Portret użytkownika wiktor wektor

Drony to zabawki a prawdziwy

Drony to zabawki a prawdziwy śmigłowiec ma jedno śmigło gdyż daje ono przecież siłę nośną nawet po awarii silnika - tak działają wiatrakowce gdzie silnik napędza stale tylko małe pchające śmigiełko. I teraz powiedz co się stanie po awarii jednego z tych silników w tej "taksówce" ? Ja wiem taki napęd daje lepszą sterowność ale w śmigłowcu nie ma to znaczenia bo nie zbudowano go by omijał budynki. A i tak to bzdura bez znaczenia podobnie jak te niby "latające samochody".

Portret użytkownika axell69

Napisz kiedy premiera  w 

Napisz kiedy premiera  w  kinach ,  bo prawdy w tym co tu cytujesz tyle ile zawsze na ZnZ   ,  twoja prawda   ich  prawda i  gówno pionowego staru prawda   

PS 

świat  zmienia się  po przez walkę z  demonami ,  a ten tu dalej zyje za szekle pionowego taxi staru  

 

 

„Dopóki nie staną się świadomi, nigdy się nie zbuntują, a dopóki się nie zbuntują, nie mogą stać się świadomi”.
-George Orwell, 1984

Portret użytkownika axell69

Szydostwo  chciało uwiązać 

Szydostwo  chciało uwiązać   siły  przeciwne na drugim  froncie    a sami zostali    wpakowani w  ciemną  uliczkę   , zresztą  i   słusznie. Bliski wschód  poradzi sobie z  parchem  ,    amerykanie  uwiązani  , bo jesli skieruja   swoje  hoolbródzkie siły    do ratowania   szydów     to w tym czasie   Chińczyk może zająć  część sporną    zwaną  Tajwan - szach  i  mat  

„Dopóki nie staną się świadomi, nigdy się nie zbuntują, a dopóki się nie zbuntują, nie mogą stać się świadomi”.
-George Orwell, 1984

Skomentuj