Kategorie:
W ostatnich miesiącach dziesiątki komercyjnych samolotów pasażerskich latających nad częściami Bliskiego Wschodu zgłosiły poważny problem polegający na fałszowaniu systemów nawigacyjnych. Analizy wykazały, że w ciągu pięciu tygodni odnotowano 50 raportów o fałszowaniu sygnału GPS, co powoduje, że piloci są oszukiwani, myśląc, że znajdują się w innej pozycji niż są w rzeczywistości.
Zjawisko to jest uważane za formę inteligentnego "spoofingu", co oznacza celowe fałszowanie sygnałów, aby wprowadzić w błąd odbiorniki GPS. Takie działania mogą mieć poważne konsekwencje dla bezpieczeństwa lotów, ponieważ zakłócają normalne działanie systemów nawigacyjnych.
Zidentyfikowano różne scenariusze i strefy fałszowania na Bliskim Wschodzie, które zostały zilustrowane na mapie. Wśród raportowanych incydentów znalazły się przypadki całkowitych awarii nawigacji, fałszywych odczytów pozycji GPS oraz zakłóceń w działaniu inercyjnych systemów pokładowych.
Federalna Administracja Lotnictwa USA (FAA) zaleca, aby amerykańscy cywilni operatorzy przelatujący przez te regiony monitorowali regionalne NOTAM-y i uważnie monitorowali działanie wyposażenia statku powietrznego pod kątem jakichkolwiek rozbieżności lub anomalii. Trwają prace nad systemami do wykrywania problemów z funkcjonowaniem i spoofingu, w tym nad systemem OSNMA (Open Service Navigation Message Authentication) opracowywanym przez Europejską Agencję Kosmiczną w ramach projektu Galileo.
Ta sytuacja podkreśla wagę nieustannego rozwoju i aktualizacji technologii nawigacyjnych oraz potrzebę zwiększonej świadomości i gotowości na możliwe zagrożenia związane z fałszowaniem danych nawigacyjnych.
Ocena:
Opublikował:
admin
Redaktor naczelny i założyciel portalu zmianynaziemi.pl a także innemedium.pl oraz wielu innych. Specjalizuje się w tematyce naukowej ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń dla świata. Zwolennik libertarianizmu co często wprost wynika z jego felietonów na tematy bieżące. Admina można również czytać na Twitterze @lecterro |
Komentarze
Skomentuj