Klimatyści z UE walczą z motoryzacją wycofując najpopularniejszą benzynę E95

Kategorie: 

Źródło: zmianynaziemi.pl

Ostatnie lata przynoszą nam coraz więcej niekorzystnych zmian w dziedzinie transportu i dostępności do paliw. Jednym z najnowszych kroków jest planowane od nowego roku wycofanie najpopularniejszej benzyny 95 oktanowej z 5% domieszką etanolu, E5 i  zastąpienie jej benzyną E10. Na pierwszy rzut oka może się to wydawać krokiem w kierunku ochrony środowiska, ale po bliższym przyjrzeniu się tej decyzji pojawiają się kontrowersje, bo to paliwo nie nadaje się do starszych samochodów. Czy to zatem celowy ruch w kierunku wykluczenia komunikacyjnego posiadaczy starch aut?

 

Głównym celem zmiany jest zwiększenie zawartości etanolu w benzynie z 5% (E5) do 10% (E10). To właśnie ten składnik ma przyczynić się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla, co brzmi na pierwszy rzut ucha jak dobra wiadomość. Jednakże, nie wszystko jest takie proste.

 

Wielu właścicieli starszych pojazdów może być niezwykle zaniepokojonych tą zmianą. Szacuje się, że co najmniej 2 miliony starszych samochodów w Polsce może być niekompatybilnych z benzyną E10. Długotrwałe używanie tego paliwa w tych pojazdach może prowadzić do uszkodzenia gumowych uszczelek, plastikowych elementów oraz linii paliwowych, a to ze względu na korodujący wpływ etanolu na te materiały.

 

Poważne obawy dotyczą również właścicieli klasycznych samochodów. W przypadku tych pojazdów, etanol może stanowić zagrożenie dla metalowych, plastikowych i gumowych części układu paliwowego. Co więcej, etanol ma tendencję do absorbowania wody, co może prowadzić do poważnych problemów, jeśli samochód jest nieużywany przez dłuższy czas. Po prostu w baku pojawi się woda co będzie skutkowało pokazywaniem się kontrolki "check engine".

 

Alternatywą dla właścicieli starszych pojazdów jest stosowanie droższej benzyny "premium" lub "super", która z mniejszym prawdopodobieństwem spowoduje uszkodzenia starszych pojazdów. Jednakże, czy to sprawiedliwe, że właściciele tych pojazdów muszą płacić więcej za paliwo ze względu na decyzje rządu dotyczące ochrony środowiska? A może to celowy zabieg - jeden z wielu ostatnio - mający na celu skłonić ich do pozbycia się swojego pojazdu?

 

Warto również wspomnieć, że większe stacje benzynowe będą zobowiązane dostarczać wysokooktanową benzynę jeszcze przez co najmniej pięć lat, co stanowić będzie alternatywę dla właścicieli starszych samochodów. Jednakże, to wymaganie może nie obejmować mniejszych stacji benzynowych, co z pewnością ograniczy dostępność alternatywnego paliwa.

 

Debata wokół tej zmiany jest również szeroka. Nie wszystkie grupy ekologiczne popierają wprowadzenie benzyny E10. Nawet tacy ekoterroryści jak Greenpeace argumentują, że korzyści ekologiczne mogą zostać zniweczone przez negatywny wpływ na środowisko naturalne, zwłaszcza jeśli chodzi o zmiany w zagospodarowaniu gruntów wymagane do produkcji etanolu.

 

Choć benzyna E10 może być krokiem w kierunku redukcji emisji, to niesie ze sobą ryzyko i niepewność dla właścicieli starszych pojazdów. Muszą oni teraz wybierać pomiędzy płaceniem więcej za droższe paliwo lub narażaniem swoich pojazdów na potencjalne uszkodzenia. Wydaje się, że to kolejna odsłona walki z samochodami, która może wprowadzać chaos i niepewność w życie właścicieli starszych aut. Czy rzeczywiście ekologia musi oznaczać takie poświęcenia? To pytanie, które pozostaje otwarte i wymaga dalszej dyskusji.

Ocena: 

5
Średnio: 5 (1 vote)
Opublikował: admin
Portret użytkownika admin

Redaktor naczelny i założyciel portalu zmianynaziemi.pl a także innemedium.pl oraz wielu innych. Specjalizuje się w tematyce naukowej ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń dla świata. Zwolennik libertarianizmu co często wprost wynika z jego felietonów na tematy bieżące. Admina można również czytać na Twitterze   @lecterro


Komentarze

Portret użytkownika spokoluz

Etanol to nic innego jak

Etanol to nic innego jak powszechnie znany spirytus czyli alkohol etylowy . Do 2000 r było w polinie bardzo dużo małych gorzelni ale "dobra zmiana" z magdalenki spowodowała , że tak jak cukrownie  tak i gorzelnie były wykupywane za bezcen przez zahutnie koncerny alkoholowe , zamykane i rozbierane aby nie został kamień na kamieniu przez ustawę o popiwku niszczyciela.polińskiej gospodarki niejakiego balcerka - fahofca od oddawania za drobne polinu zahotofi.

Obecnie w polinie gorzelnie są w łapach koncernów żabojada , gebelsa i kacapa. Polińskich jest bardzo mało.

Etanol jest alternatywnym paliwem , całkowicie tzw. zielonym gdyż jest to paliwo zeroemisyjne - po spaleniu związki te są pobierane przez roślniy a zwłaszcza co2 i dające plony do ponownej produkcji tego paliwa. Czystym etanolem zasilane są silniki motocykli sportu żużlowego od kilkudziesięciu lat zatem technologia produkcji silników do spalania takiego paliwa jest znana i cały czas rozwijana.

Bardzo dużą zaletą etanolu jest jego niska szkodliwość w przypadku rozlania się dużych ilości na ziemi. Szkodliwość jest krótkotrwała ze względu na bardzo dobrą rozpuszczalność etanolu w wodzie i jego higroskopijność oraz rozpad w środowisku naturalnym co w przypadku paliw ropopochodnych takie samo zdarzenie tworzy katastrofy skażenia środowiska na długie lata

Zaletą etanolu jest również jego proces produkcji - można go otrzymać ze wszystkiego co podda się procesowi fermentacji. W przypadku naszego kraju rozwinięcie technolgii na etanol gwaratuje niezależność energetyczną , zeroemisyjność ale......  bandyci zarabiający poprzez kontrolę ropy naftowej nie pozwolą na przejście na etanol i o zgrozo - niezależność energetyczną.

Dodanie etanolu do paliwa powoduje rozpuszczanie skraplającej się wody w zbiornikach na paliwo w pojazdach z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi i jej spaleniu podczas pracy silnika.

Starsze pojazdy z metalowymi przewodami paliwowymi i uszczelkami z metali miękkich nie są narażone na uszkodzenia układu zasialnia silnika.

Jest tak wiele za prześciem na etanol bo - zeroemisyjność , brak skażeń , niezależność i zarobek dla wielu rolników i gorzelni ale ROPA JEST LEPSZA bo - jest emisyjna , powoduje skażenia , uzależnia i zarabiają tylko szyszki.

Słowian dobrej woli jest więcej - Słowiański WIEC, Słowiański ZEW , Słowiańsk DUCH , Słowiańska KREW - na pohybę .......

Portret użytkownika spokoluz

Poprawka literówki - silniki

Poprawka literówki - silniki motocykli żużlowych zasilane są metanolem ale to też alkohol pochodna gazu jak etanol. Przecież wiecie metan , etan , propan , butan , pektan itd.... gazy , które można spalać a czym większa liczba atomowa wegla tym bardziej kaloryczny gaz. Etanol to olej z gazu etanowego - etan-ol.

Po metanolu traci się wzrok ale upija się tak jak po etanolu. Różnica między wiązaniami chemiczynymi metanolu CH3OH a etanolem C2H5OH to jeden atom węgla i 2 atomy wodoru - metanol jest mniej kaloryczny.

Ale na etanolu czyli na spirycie można normalnie zasilać silniki spalinowe - paliwo jest mniej kaloryczne niż ropopochodne. Silnik zużywa więcej spirytu niż benzyny tak jak silnik wysokoprężny zużywa więcej ojeju roślinnego niż diesla z ropy bo mniej kaloryczny.

Konkluzja to benzyne można zastąpić metanolem czy spirytem a olej napędowy czyli tzw. diesel z ropy mozna zastąpić olejem pochpodzenia roślinnego.

Każde z tych paliw są pochodzenia naturalnego i możemy je produkować sami z pracy rolników i ich plonów - z rzepaku olej zastępujący diesla a z reszty bo fermentacji można poddać nawet trociny otrzymamy alkohol etylowy.

Wzór na otrzymanie paliwa etylowego to 1410 - data bitwy pod Grunwaldem. Nie tylko data wygrała wtedy z pośrednikami aby uniezależniać od paliw Smile

Słowian dobrej woli jest więcej - Słowiański WIEC, Słowiański ZEW , Słowiańsk DUCH , Słowiańska KREW - na pohybę .......

Portret użytkownika Endymion

Na etanalu chyba w Brazylii

Na etanalu chyba w Brazylii jeżdżą od lat, ale tam jest inna kultura, oni ćpają koks i jarają Marysię, a Polak woli wypić karnister alkoholu, niż zalać do baku Wink

Gdyby w Polsce był alkohol na stacjach benzynowych z dystrybutora, to by były kolejki żuli z karnistrami, jak go zabarwią na niebiesko, to Polak potrafi, przefiltrować przez chleb Lol

DIVI LESCHI GENUS AMO 

Portret użytkownika To tyle

Obecnie przemysł w Unii 

Obecnie przemysł w Unii  opiera  sie  na benzynie , likwidacja benzyny podstawowej to likwidacja Unii , teraz wszyscy wiedzą,  ze Unii nie warto atakować,  bo sama sie likwiduje ! Ale LBGT przy władzy tego nie widzi i nie rozumie jak szykuje piekło obywatelom Unii !

Portret użytkownika S

W Szwecji E10 jest od kiedy

W Szwecji E10 jest od kiedy pamiętam. Jedno z moich wozidełek ma 23 lata i śmiga na tej benzynie bezawaryjnie. Drugie auto (też staruszek) mam przerobione na czysty etanol. Idzie jak ogień i nic mu się nie rozpuszcza. Fakt, trzeba trochę bardziej dbać, bo etanol wysusza np. wtryski, ale ogólnie to nic strasznego. Więc trochę bicie piany. Nic się starym autom nie stanie.

Za to słyszałem, że Bruksela ma zakazać gazu LPG (i to jakoś niedługo). I tu się dopiero w Polandzie zacznie dramat ....

Portret użytkownika ARTUR

Masz całkowitą rację , stare

Masz całkowitą rację , stare samochody przepalają wszystko a etanolu może być bez konsekwencji nawet 30 % , lepiej jest z dislem bo swego czasu tankowałem olej pod dyskontem Plusa / taka stara sieciówka / bo tam był najtańszy , najlepiej sprawował się olej sojowy chociaż bez problemu i cichutko szedł także na rzepakowym .

Skomentuj