Kategorie:
Chińscy naukowcy zaproponowali dodanie do asfaltu polimerowych mikrokapsułek z solami organicznymi. Stopniowo wystając na powierzchnię toru roztapiają śnieg i zapobiegają tworzeniu się lodu na kilka lat, bez dodatkowej obróbki przeciwoblodzeniowej.
Lód na zimowej drodze jest niebezpieczny dla wszystkich użytkowników dróg. Nieustannie z nim walczą, posypując asfalt piaskiem, odłamkami granitowymi czy odczynnikami przeciwoblodzeniowymi. Takie mieszaniny zwykle składają się z substancji, które topią skorupę lodową. Najczęściej stosowanym z nich jest chlorek wapnia, który jest uważany za nie tylko skuteczny, ale także niezbyt toksyczny dla środowiska.
Jednak odczynniki do odladzania muszą być rozrzucane każdej zimy iw dużych ilościach. Jest to kosztowne zarówno dla służb drogowych, jak i dla kierowców, ponieważ takie substancje przyspieszają korozję części maszyn. Sole zawierające chlor są ostatecznie zmywane z asfaltu i zanieczyszczają środowisko. Wreszcie regularne oblodzenie i topnienie niszczy nawierzchnię.
Rozwiązaniem wszystkich tych problemów może być nowe opracowanie chińskich naukowców, którego artykuł został opublikowany w czasopiśmie ACS Omega.
Xiaomeng Chu i jego współpracownicy z Hebei University of Science and Technology zaproponowali użycie soli na bazie kwasu organicznego (octowego) zamiast chlorków. Zmieszali octan sodu ze środkiem powierzchniowo czynnym, krzemionką, wodorowęglanem sodu i granulowanym żużlem, produktem ubocznym produkcji stali. Cząsteczki takiego proszku umieszczono w roztworze styrenu-akrylanu, otrzymując polimerowe mikrokapsułki zawierające wszystkie niezbędne składniki.
Naukowcy wykorzystali takie mikrokapsułki jako dodatek do konwencjonalnego asfaltu. Eksperymenty terenowe potwierdziły, że w wyniku stopniowej degradacji polimeru zawartość mikrokapsułek powoli uwalnia się na jezdnię, zapobiegając tworzeniu się lodu. Padający na nią śnieg natychmiast topniał. Ponadto dzięki obecności octanu temperatura zamarzania wody na powierzchni toru została obniżona do imponujących minus 21 stopni Celsjusza.
Dodatkowe eksperymenty w laboratorium wykazały, że pięciocentymetrowa warstwa asfaltu z dodatkiem mikrokapsułek jest w stanie je uwolnić i zachować właściwości przeciwoblodzeniowe przez długi czas, tj. nawet do siedmiu do ośmiu lat. Przez cały ten czas droga z nową powłoką nie będzie wymagała zabiegów przeciwoblodzeniowych, pozostając bezpieczna „sama w sobie”.
Ocena:
Opublikował:
tallinn
Legendarny redaktor portali zmianynaziemi.pl oraz innemedium.pl znany ze swojego niekonwencjonalnego podejścia do poszukiwania tematów kontrowersyjnych i tajemniczych. Dodatkowo jest on wydawcą portali estonczycy.pl oraz tylkoprzyroda.pl gdzie realizuje swoje pasje związane z eksploracją wiadomości ze świata zwierząt |
Komentarze
DIVI LESCHI GENUS AMO
DIVI LESCHI GENUS AMO
Ojcem Mieszka był, według niego, Siemomysł, dziadem Lestek, a pradziadem Siemowit. Z pierwszą żoną, Dobrawą, miał Mieszko syna Bolesława i córkę.
Skomentuj