Nowy dodatek do asfaltu chroni drogi przed oblodzeniem

Kategorie: 

Źródło: tg

Chińscy naukowcy zaproponowali dodanie do asfaltu polimerowych mikrokapsułek z solami organicznymi. Stopniowo wystając na powierzchnię toru roztapiają śnieg i zapobiegają tworzeniu się lodu na kilka lat, bez dodatkowej obróbki przeciwoblodzeniowej.

 

Lód na zimowej drodze jest niebezpieczny dla wszystkich użytkowników dróg. Nieustannie z nim walczą, posypując asfalt piaskiem, odłamkami granitowymi czy odczynnikami przeciwoblodzeniowymi. Takie mieszaniny zwykle składają się z substancji, które topią skorupę lodową. Najczęściej stosowanym z nich jest chlorek wapnia, który jest uważany za nie tylko skuteczny, ale także niezbyt toksyczny dla środowiska.

 

Jednak odczynniki do odladzania muszą być rozrzucane każdej zimy iw dużych ilościach. Jest to kosztowne zarówno dla służb drogowych, jak i dla kierowców, ponieważ takie substancje przyspieszają korozję części maszyn. Sole zawierające chlor są ostatecznie zmywane z asfaltu i zanieczyszczają środowisko. Wreszcie regularne oblodzenie i topnienie niszczy nawierzchnię.

 

Rozwiązaniem wszystkich tych problemów może być nowe opracowanie chińskich naukowców, którego artykuł został opublikowany w czasopiśmie ACS Omega.

 

Xiaomeng Chu i jego współpracownicy z Hebei University of Science and Technology zaproponowali użycie soli na bazie kwasu organicznego (octowego) zamiast chlorków. Zmieszali octan sodu ze środkiem powierzchniowo czynnym, krzemionką, wodorowęglanem sodu i granulowanym żużlem, produktem ubocznym produkcji stali. Cząsteczki takiego proszku umieszczono w roztworze styrenu-akrylanu, otrzymując polimerowe mikrokapsułki zawierające wszystkie niezbędne składniki.

 

Naukowcy wykorzystali takie mikrokapsułki jako dodatek do konwencjonalnego asfaltu. Eksperymenty terenowe potwierdziły, że w wyniku stopniowej degradacji polimeru zawartość mikrokapsułek powoli uwalnia się na jezdnię, zapobiegając tworzeniu się lodu. Padający na nią śnieg natychmiast topniał. Ponadto dzięki obecności octanu temperatura zamarzania wody na powierzchni toru została obniżona do imponujących minus 21 stopni Celsjusza.

 

Dodatkowe eksperymenty w laboratorium wykazały, że pięciocentymetrowa warstwa asfaltu z dodatkiem mikrokapsułek jest w stanie je uwolnić i zachować właściwości przeciwoblodzeniowe przez długi czas, tj. nawet do siedmiu do ośmiu lat. Przez cały ten czas droga z nową powłoką nie będzie wymagała zabiegów przeciwoblodzeniowych, pozostając bezpieczna „sama w sobie”.

 

Ocena: 

5
Średnio: 5 (2 votes)
Opublikował: tallinn
Portret użytkownika tallinn

Legendarny redaktor portali zmianynaziemi.pl oraz innemedium.pl znany ze swojego niekonwencjonalnego podejścia do poszukiwania tematów kontrowersyjnych i tajemniczych. Dodatkowo jest on wydawcą portali estonczycy.pl oraz tylkoprzyroda.pl gdzie realizuje swoje pasje związane z eksploracją wiadomości ze świata zwierząt


Komentarze

Portret użytkownika Endymion

Jak poniżej mgr Insztalator

Jak poniżej mgr Insztalator zauważył, ta droga nie będzie pełnić funkcji obecnych. W artykule jest jano napisane "Lód na zimowej drodze jest niebezpieczny dla wszystkich użytkowników dróg."; na moje chodzi o to, abyś wynajętą na minuty hulajnogą elektryczną mógł poruszać się po drodze w zimie, oraz jakiś polityk/oligarcha mógł jechać tyłnopapędowym Porsche (ich limity emisji nie dotyczą i może być tam silnik V12 benzynowy). 

Inną sprawą jest technologia dróg asfaltowych. Asfalt jest ropopochodnym odpadem z rafinerii, który zagospodarowano jako produkt nie chcąc płacić za utylizację. Podobnie jak wymyślono fluor dodawać do pasty do zębów. Ulica asfaltowa jest ciągłym zyskiem dla firm je budujących, bo co chwilę trzeba to naprawiać. Po jednodniowym ataku zimy Poznańskie drogi wyglądają jak ser szwajcarski. Dzisiaj widziałem jak dziury są zasypywane asfaltem łopatami i tak w kólko, aż do generalnego remontu za kilka lat, gdzie będzie trzeba położyć nowy asfalt. Drogi betonowe są trwalsze, ale nieopłacalne z punktu widzenia korporacji, to tak jak z postarzaniem produktów. Gdybyś miał jeden samochód przez całe życie niezawodny, dwa telewizory i dwie pralki w tym czasie, to by to zaoszczędziło zasoby planety, ale by pokazało, że całe wieżowce pełne korposzczurów są pasożydem na zdrowej tkance społeczeństwa. Kolega jest kierownikiem w Strabagu. Dostał zaniżoną ilość materiału do budowy drogi, a ma dobre wykształcenie kierunkowe i poszedł z tym do dyrektora technicznego kontraktu, że tak nie buduje się drogi. Dyrektor pochylił się nad wyliczeniami, ale rozłożył ręce mówiąc, że nad nim jest dyrektor finasowy (defacto kochanek jakiejś z zarządu Austryjaczki) no i nakazał wykonać polecenie służbowe strasząc na przyszłość, aby szanował pracę i firmę, a mądrzejszym zostawił myślenie.. tak to wygląda niestety..

DIVI LESCHI GENUS AMO 

Portret użytkownika Endymion

Na osiedlach są drogi

Na osiedlach są drogi wewnętrzne brukowane, czyli z betonu. Jeżeli nie było fuszerki przy układaniu bruku (zazwyczaj obudowa studzienki kanalizacyjnej) nie widziałem potrzeby remontu takich dróg. Na osiedlu, na którym wychowałem się jest ten sam bruk na ulicach od 30 lat. Developer budujący osiedle nie zrobi dróg asfaltowych, bo za drogo i musiałby dać mieszkańcom gwarancję, a po pierwszej zimie będzie miał koszty związane z naprawą. 

DIVI LESCHI GENUS AMO 

Portret użytkownika inzynier magister

nikt nie będzie jezdzil

nikt nie będzie jezdzil samochodami to po co asfalt... przecież ma nie być samochodzów, mamy nie jeść mięsa i mamy się sami zdepopulować... nowy llebensraum nowych hitlerowców NWO

Raport C40 – limity na mięso, odzież i podróże. „Za chwilę będziemy jeść tylko tabletki”

https://www.youtube.com/watch?v=4ZL47wxAkHY

Ręce i nogi się uginają . Obowiązkowo pomysłodawców owych szajbniętych pomysłów poddać jak najszybciej stałej kwarantannie z proponowanymi ograniczeniami niech staną się wzorem i świadectwem lansowanego przez siebie stylu życia. Podejrzewam że żaden z tych zakutych łbów nie podejmie tego stylu życia bo puste banie myślą że będą kastą której to nie będzie obowiązywało.

Ojcem Mieszka był, według niego, Siemomysł, dziadem Lestek, a pradziadem Siemowit. Z pierwszą żoną, Dobrawą, miał Mieszko syna Bolesława i córkę.

Portret użytkownika jkw

Chiny mają odpowiedziane

Chiny mają odpowiedziane władze które niczego nie podpisywały i będą tam śmigać samochodami,tylko w tej badziewnej Jewropie bedzemy co najwyżej popylać furmankami albo takimi pojazdami jak Fred Flinston.

Skomentuj