Największy chiński koncern naftowy twierdzi, że szczyt zużycia benzyny minął

Kategorie: 

Źródło: tg

Gwałtowny wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych w Chinach ma globalny wpływ na przemysł naftowy. Sinopec, jeden z największych graczy na rynku produktów naftowych, skorygował swoje prognozy, twierdząc, że szczyt krajowego popytu na benzynę już minął, a wszystko będzie się dalej obniżać. Konsekwencje będą miały skutki globalne. Chiny odgrywają kluczową rolę w dynamice światowego rynku ropy od ponad 20 lat.

 

Według CNEV Post chińscy nabywcy nowych samochodów wybierają obecnie „pojazdy o nowym napędzie” (NEV, tj. pojazdy elektryczne zasilane akumulatorowo i pojazdy hybrydowe typu plug-in) w 37,8% przypadków. Odsetek ten gwałtownie wzrósł do 30,0% w 2022 r., 15,5% w 2021 r. i zaledwie 5,4% w 2020 r.

 

W 2022 r. światowymi liderami we wdrażaniu pojazdów elektrycznych były kraje skandynawskie, takie jak Norwegia (87,8%), Islandia (56,1%) i Szwecja (56,1%). Jednak Chiny sprzedały diesięć razy więcej pojazdów elektrycznych niż wszystkie trzy kraje razem wzięte. Natomiast w drugim pod względem liczby ludności kraju nadal istnieje ogromny potencjał wzrostu. Do 2022 r. mniej niż 5% pojazdów na chińskich drogach było pojazdami elektrycznymi lub hybrydowymi.

 

Największy chiński koncern naftowy Sinopec już odnotowuje spadek popytu i nie spodziewa się ożywienia. Wcześniej oczekiwano, że popyt na ropę osiągnie szczyt około 2025 r. Jednak na sierpniowej konferencji w Zhengzhou ogłoszono, że samochody elektryczne już obniżą sprzedaż produktów naftowych w Chinach o 15 mln ton w 2023 roku. Spółka prognozuje dalszy spadek popytu w roku 2024 i później.

 

Według Międzynarodowej Agencji Energetycznej w 2023 r. Chiny zapewniły ponad 70% wzrostu światowego rynku ropy. O ile całkowita światowa sprzedaż produktów rafinowanych osiągnęła w 2023 roku rekordowe 102,2 mln baryłek dziennie (o 2,2 mln baryłek dziennie więcej niż w 2022 r.), o tyle benzyna do samochodów osobowych stanowi jedynie niewielki ułamek tej wielkości. Dlatego nie jest jeszcze jasne, jak szybkie wprowadzenie pojazdów elektrycznych w Chinach wpłynie na prognozy światowego szczytowego zapotrzebowania na ropę.

 

MAE opublikowała swoją prognozę w czerwcu. Raport przewiduje, że maksymalne zapotrzebowanie na ropę w światowym sektorze transportu będzie wynosić około 2026 roku. Jednakże silny popyt ze strony przemysłu petrochemicznego i lotniczego będzie w dalszym ciągu wspierać ogólny wzrost rynku, choć w wolniejszym tempie, co najmniej do 2028 r.

 

Tym samym szczyt światowego zapotrzebowania na ropę może nastąpić przed końcem dekady, a nieoczekiwanie szybkie przejście na bardziej ekologiczne pojazdy, jak to ma miejsce w Chinach, może przybliżyć tę datę.

 

Ocena: 

Średnio: 5 (1 vote)
Opublikował: tallinn
Portret użytkownika tallinn

Legendarny redaktor portali zmianynaziemi.pl oraz innemedium.pl znany ze swojego niekonwencjonalnego podejścia do poszukiwania tematów kontrowersyjnych i tajemniczych. Dodatkowo jest on wydawcą portali estonczycy.pl oraz tylkoprzyroda.pl gdzie realizuje swoje pasje związane z eksploracją wiadomości ze świata zwierząt


Komentarze

Portret użytkownika Dzik

JUż niedługo minie szczyt

JUż niedługo minie szczyt litu i kobaltu:

zaś na koniec 2022 roku amerykańska służba geologiczna (USGS) oszacowała je już na 8300 tys. ton litu

https://wysokienapiecie.pl/82533-kiedy-skoncza-sie-lit-i-kobalt-do-baterii/

Czyli przy założeniu zwiększonego wydobycia rządu 830 ton litu na Ziemi wystarczy na ... 10 lat

Co roku odnotowywanych jest co najmniej kilkadziesiąt zgonów w kopalniach rzemieślniczych, które są niezwykle niebezpieczne i często zawalają się. Jak podkreśla AI, wiele wypadków nie jest nigdzie zgłaszanych, a ciała ofiar pozostawiane są pod ziemią.

Długotrwała praca przy wydobyciu kobaltu bez zabezpieczenia grozi śmiertelną chorobą płuc, kobaltozą (ang. hard metal lung disease) oraz chorobami skóry. W 2020 roku naukowcy powiązali również wysoki poziom zanieczyszczenia środowiska z wadami rozwojowymi płodów. Dzieci górników w prowincji Katanga - uznanej za jeden z 10 najbardziej zanieczyszczonych obszarów na świecie według "Guardiana" - częściej rodzą się m.in. z rozszczepem podniebienia, kręgosłupa czy wadami kończyn.

Kobalt eksportowany jest z DRK jako drobny zielony proszek i w 90 procentach trafia do Chin, gdzie jest dalej przetwarzany. Oczyszczony już metal trafia do producentów baterii litowo-jonowych takich jak południowokoreańskie LG Chem i Samsung czy japoński Panasonic, które zaopatrują producentów marek Chevrolet, Renault, Ford, Volvo czy Tesla.

Tymczasem producenci tych samochodów nie są w stanie udokumentować pochodzenia używanych przez siebie surowców.

Firmy, których globalne zyski sięgają 125 miliardów dolarów, nie mogą być wiarygodne twierdząc, że nie są w stanie sprawdzić, skąd pochodzą kluczowe minerały w ich produktach

https://www.cire.pl/artykuly/elektromobilnosc-serwis-informacyjny-cire-24-kraj/o-tym-sie-teraz-mowi-niedobor-litu-i-kobaltu-zahamuje-rozwoj-elektromob...

Dlaczego silnik elektryczny w elektryku jest drogi? Zajrzycie do środka:

https://gloria.tv/post/E7PnwbxuXFV74Nve2Neo796sP#985

 

Chwała i Sława naszemu Bogu, który stworzył Niebo i Ziemię, i wszystko co w nich jest.

Skomentuj