Kategorie:
Szwedzka firma Candela ogłosiła testy przedprodukcyjnego prototypu pasażerskiego promu wodolotowego o napędzie elektrycznym. 30-miejscowy P-12 wystartował z prędkością 16 węzłów i przyspieszył do 30 węzłów. Prom elektryczny nie będzie kosztował więcej niż prom z silnikiem diesla, ale będzie tańszy w utrzymaniu i bardziej przyjazny dla środowiska w trakcie eksploatacji.
Prom P-12 w kadłubie typu katamaran ma długość 11,99 m i szerokość 4,5 m. Napędzany jest dwoma silnikami elektrycznymi. Wodoloty posiadają automatyczną regulację kąta, co zapewnia płynną jazdę. Pojemność baterii pokładowej wynosi 253 kWh, co daje zasięg 40 mil morskich (74 km). Prędkość eksploatacyjna promu wynosi 25 węzłów (46 km/h), a maksymalna – 30 węzłów (54 km/h).
Jednostka może być wykonana w różnych konfiguracjach. Wersja Shuttle posiada 30 miejsc siedzących, miejsce na rowery i wózki inwalidzkie. Wersja Business posiada mniejszą liczbę miejsc od 12 do 20 w kabinie klasy premium. Wreszcie wersja smakowa Voyager zakłada prywatne użytkowanie promu i odpowiednią dekorację.
Aby dostać się na molo, dostępna jest wysuwana rampa z regulowanym kątem nachylenia. Dlatego wysokość koi może się różnić. Zdaniem producenta, na terenach posiadających drogi wodne w obrębie miasta, podróżowanie transportem wodnym jest często szybsze i wygodniejsze niż samochodem.
Koszt seryjnego produktu w wersji Shuttle wyniesie 1,7 mln euro (1,85 mln dolarów). Prom z silnikiem Diesla tej klasy będzie kosztował mniej więcej tyle samo, ale jego eksploatacja będzie droższa, nie mówiąc już o zanieczyszczeniu środowiska emisjami spalin. Firma uważa, że promy P-12 na skrzydłach powietrznych to dobry sposób na przejście na ekologiczny transport wodny, umożliwiając zwiększenie skali przedsięwzięcia ze statków rzecznych na statki morskie, a następnie oceaniczne.
Po przetestowaniu przedprodukcyjnej wersji promu Candela rozpoczęła produkcję pierwszego modelu produkcyjnego i oczekuje, że ostatecznie zacznie on funkcjonować w rejonie Sztokholmu.
Ocena:
Opublikował:
tallinn
Legendarny redaktor portali zmianynaziemi.pl oraz innemedium.pl znany ze swojego niekonwencjonalnego podejścia do poszukiwania tematów kontrowersyjnych i tajemniczych. Dodatkowo jest on wydawcą portali estonczycy.pl oraz tylkoprzyroda.pl gdzie realizuje swoje pasje związane z eksploracją wiadomości ze świata zwierząt |
Komentarze
kolo21
Lucek Wąchozlewski
Skomentuj